اخبار کوتاه فضایی
اخبار کوتاه فضایی
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

 

اخبار کوتاه فضایی

مدل فعلی تکامل کهکشانی پیش بینی می کند ، کهکشان های کوچکی در جهان نخستین وجود داشته اند که از به هم آمیختگی آنها کهشان های غول پیکر ساخته شده اند.

به تازگی گروهی از دانشمندان آژانس فضایی اروپا به کمک تلسکوپ فضایی اسپیتزر 9، کهکشانی را رصد کرده اند که آجرهای ابتدایی جهان را آن گونه که امروزه می شناسیم ، تشکیل داده اند .این کهکشان ها که تا کنون رصد نشده بودند جرم بسیارکمی داشته و مربوط به جهان نخستین هستند.

نور پیرز کال و همکارانش در آژانس فضایی اروپا که از مشاهد این کهکشان ها بسیار شگف زده شده اند ؛ اظهار داشتند : این کهکشان ها آن چنان جوان هستند که اطلاعات جدیدی را در خصوص دوره نخستین جهان عرضه می کنند .

 در حقیقت جهان تنها یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ تشکیل شده است .

ابعاد کائنات فراتر از چهار بعدی است

گروهی از اختر شناسان اعلام کردند انفجار سیاه چاله ها می تواند به کشف ابعاد جدید و بیشتر از چار بعدی منتهی شود که انسان هم اکنون می شناسد.این اختر شناسان مطالعه روی سیگنال های حاصل از سیاه چاله های کوچک و در حال انفجار را آغاز کردند که پیش بینی می شود این مطالعات بتواند مدارک علمی منحصر به فردی را از وجود ابعاد بیش تر کائنات ارائه کند .کائنات آن طور که ما می بینیم از سه بعد فضایی و یک بعد زمانی تشکیل شده اند امابسیاری از فریضه ها حاکی از آن است که ابعد کائنات بسیار بیشتر از چهار بعد است که ما آن ها را با حواسمان درک می کنیم به ویژه در نظریه ریسمان که بر اساس ان کائنات از رشته ای بسیار ظریف و لرزشی تشکیل شده است ابعا د بیشتری برای کائنات در نظر گرفته است .

منشا ژنراتورهای انژی کیهانی کشف شد

گروهی از ستاره شناسان ژاپنی امریکایی موفق شدند به نتایج جدیدی در خصوص اجرام پر انرژی حاضر در کهکشان راه شیری دست یابند که به «ژنراتورهای انژی کیهانی » معروفند

محققان فضایی ژاپن با همکاری ستاره شناسان ناسا با برسی اجرام آسمانی اسرار آمیز حاضر در کهکشان را ه شیری که تنها چند سال از کشف انها می گذردو از انرژی بسیار بالایی برخوردارند به نتایج جدیدی درباره انها دست یافتند .

در این اجرام که به ژنراتورهای انژی کیهانی  معروفند یکی از چالش های مهم فیزیک نجوم امروز است.

این ستاره با برسی منبع انرژی نشان دادند طیف اشعه ایکس این اجرام آسمانی پر انرژی شبیه انالوگ های طیف های سحابی های گازی های مغناطیسی در دمای بالاست .این سحابی ها هنگامی که یک باد فرا نسبیتی از یک «تب اختر» مرکزی ساطع می شود شکل می گیرند و با ابر نو اختری که دراطراف آن وجوددارد واکنش می دهد .

حل معمای انرژی تاریک با شبیه ساری های رایانه ای

کیهان شناسان شبیه سازی رایانه ای از عالم انجام اده اند که می توان شکل گیری انرژی تاریک را حل کند .

نتایج این شبیه سازی ها که در انستیتو محاسبات کیهانی دانشگاه دورهام انجام شده به محققان نشان می دهد که چگونه انرژی تاریک را اندازه گیری کنند .این یافته ی جدید همچنین داده های جدیدی را در اختیار مهندسان پروژه ی طراحی ماهواره ای اسپیس قرار می دهند که با هدف روشن کردن رازهای مربوط به انرژی تاریک به فضا پرتاب خواهد شد .

دانشمندان معتقدند انرژی تاریک که کفته می شود 70 درصد عالم را تشکیل داده است هم چنان در حال گسترش است.

به گفته انها اگر این گسترش ادامه یابد باید منتظر «یخ بندان بزرگ » و در نهایت کشیده شدن عالم و تبدیل آن به ستارگان در حال مرگ و سیاه چاله ها بود .

ممکن است ماده تاریک و انرژی تاریک دوروی سکه باشند

ستارشناسان دانشگاه بر این باورند که با توصیف جدیدی از دو مولفه مرموز بخش تاریک جهان ، آن را ساده سازی کرده اند و نشان داده اند که ممکن است ماده تاریک و انرژی تاریک پیوندی بسیار نزدیک تر از آن چه که تصور می شد داشته باشند.

تنها 4 درصد عالم از ماده ای که می شناسیم ساخته شده است .96% ماده ی باقی مانده از لحاظ تاریکی در دو جز نام گذاری شده است : ماده تاریک و انرژی تاریک  . طوری که ستاره شناسان از طریف تاثیرات ظریف انرژی تاریک در ساختار کهکشان دریافته اند که می توانیم رمز هر دوی آن ها را در یک زمان حل کنیم .

سناره شناسان بر این باورند که هم عالم و هم کهکشان ها بر اثر نیروی جاذبه مقدار بسیار زیادی از ماده ی نامرئی که امروزه با نام ماده تاریک می شناسیم به یکدیگر مقیدند.

در این مدل ، ماده تاریک و انرژی تاریک از یک چیزند که با « شاره تاریک» از ان یاد می شود شاره تاریک در مقیاس کهکشانی مانند ماده تاریک و در مقیاس کیهانی مانند انرژی تاریک عمل می کند و باعث انبساط عالم می شود. خصوصا ، این مدل ، به طور بی سابقه ای به تفصیل نسبت 3 به 1 انرژی تاریک به ماده تاریک را شرح می دهد  که با وسیله کیهان ستاره شناسان پیش بینی شده است.

منابع : خبرگزاری مهر ، ایسنا و هوپا

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







کد حرکت متن دنبال موس